Direktlänk till inlägg 28 maj 2023

Mors dag 2023 och lite funderingar allmänt.

Av Annika - 28 maj 2023 17:16

Idag är det mors dag. Jag bjöd hit min mamma och vi åt en underbart god kall cheesecake på citron med lemoncurd i. Min dotter gjorde den helt från grunden och även curden. Så supergod!!! Jag fick trevliga presenter. Ett mobilskal, nytt skärmskydd och små söta lappar från dottern som skrev; "Ge mig när du vill ha något bakat <3" Det blir nog hallongrottor, de är mina absoluta favoriter.


Jag har även typ 1 diabetes. Jag är just nu så trött på sk***n. Jag fick nya infusionsset i höstas, de skulle klara sig utan att byta i 7 dagar. För några veckor sen, uppträdde klåda och röda stora märken, vilket innebär allrgi mot limmet i den delen som fäster mot huden. Jag fick testa mitt gamla vilket inte har gett mig någon form av allergisk reaktion. Det får bli det i fortsättningen. Mitt arbete är så oerhört stressigt nu, mitt blodocker åker kana, mest neråt. Min man sa; ändra grunddosen vilket jag gjorde. Inte ens det har jag lyckats få till att göra. Har varit så less på pumpen de sista veckorna. Nu funderar jag på, om pumpen ska få ligga på lite vila. Att jag går över på pennor över sommaren. Jag ska prata med diabetessköterskan i slutet av veckan. Kanske jag kan få en annan CGM, Libre heter den, ett tag. Då kan jag vila. Det är inte optimalt med ett strulande blodsocker i mitt jobb. Så lite funderingar, men det lutar nog åt det några månader. Räkna kolhydrater funkar det med med pennor.


Jag är bara ledsen just nu. Inte för att jag kan vara glad och skratta. Men grunden jag står på, är skör. Trött jämt, orkar inte ta tag i mitt hem. Det är damm överallt och tvätten väller över. Vi hjälps åt, har veckocheman, men det är inte alltid vi får det gjort som står på dem. Frustrerande.


Jag är en ganska pysslig/skapande människa. Jag hade hyllor fulla med pysselmaterial och 2 egna bord att kladda, måla, klistra och skapa på. Vi bestämde, på mitt initiativ, att göra om det rummet, ateljen kallad, till ett TV-rum för tonåringarna i familjen. Jag satte min dator på ett 1 meter brett bord där det i princip inte finns plats till mer än datorn. Pytt heller! Det får plats men jag får hushålla med ytan. Vi har ett bord i det rummet som är dotterns, men hon sitter nästan aldrig där. Idag frågade jag om jag kunde sitta där och måla viket gick jättebra sa hon. Hon håller på med Diamondpainting och det gör hon i sitt rum. Jag är sugen på att skapa något som inte är med papper. I många år har jag scrapbookat. Jag har allti kvar, men har ingen lust till just det. Så nu är jag målarsugen, eller pysselsugen på naturmaterial. Vi gick med hunden vår helg-långpromenad på förmiddagen och jag stirrade på alla stenar som låg på marken. Vad ska jag göra med dem? Tids nog talar de om det för mig antar jag. :)


En hobby till som jag har är att skriva. Jag har skrivit en bok som är klar och den har jag skickat till ca 20 förlag men fått den reffuserad. Ganska väntat men ändå. De som läst den har gillat den. Kollegan som  läste sa att det kunde arbetas mer på den. Nu känner jag att den är klar, så vi får se. Planen är att ge ut den själv, behöver en framsida och nu har lusten att måla den själv kommit. Jag har 3 projekt till på gång. Den ena är en fristående fortsättning på den första. Där går handlingarna i varandra och fast det inte var meningen, nästalde sig personerna in i nästa bok. Kul egentligen. Den andra är en deckare jag har börjat på. Jag känner att får jag den klar, är det fler böcker om huvudpersonen som ska skrivas. Den tredje är en barnbok. Jag har projekt inom det, och jag väntar på semestern. Mannen har inte samtidigt som mig, vilket ger mig tid att skriva, kanske kan jag komma vidare på deckaren, som är den som drar mest just nu. Det är så spännande, men orken finns inte. Deckaren är en enda röra och jag måste "städa" lite i den före jag kan fortsätta.


Det närmar sig skolavslutning nu. Dottern går ur åk 9 om dryga 2 veckor och det planeras för avslutningsmiddag på ortens hembygdsgård. Sen är det avslutning i kyrkan på fredag förmiddagen. Som tradition är det tårta som gäller hemma efteråt. Vi har gjort det sen de var små. Nu har vi inga små längre, men jag vill hålla på traditionen även om dottern inte vill ha tårta. På kvällen vankas klassfest och på lördagen firar vi lite med älskade familjemedlemmar som kommer en bit ifrån. Ser så mycket fram emot det. Sonen fyller 18 år i sommar också. Herre jösses, när blev de stora.


Nej... nu får det bli slut på detta långa inlägg för idag. Ha de så gott alla som kanske läser mitt inlägg! Skriv gärna i min gästbok eller lägg en kommentar. KRAM






            
 

 
 
Ingen bild

Camilla

28 maj 2023 21:13

Ååå så spännande med böckerna hoppas de/du ger ut dem. Jag älskar böcker //C

Annika

29 maj 2023 13:20

Tack det hoppas jag också

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ute

Av Annika - Lördag 13 jan 12:30


Idag sa maken; Det blåser inte, vi eldar. Jag såg på honom; Passa på, ta sonen till hjälp. - Vill du inte ?tutta på?? - Jo, det kan jag göra, sa jag. Sen vilar jag. Han var nöjd med den lilla insatsen. Han är fantastisk! Jag har de sista dagarna,...

Av Annika - Fredag 12 jan 12:42

Precis! Idag är värsta dagen på väldigt länge. Vilade när jag kom hem från den vanliga turen med ungdomarna till bussen och vovve till dagmatte. Kom hem, lade mig. Orkade inte slappna av. Jag har tvättat en maskin tvätt, samtidigt vilade jag i soff...

Av Annika - Torsdag 11 jan 20:35

Ja så gick dagen idag också. Vi har slappat och vilat jag och vovven. En promenad på eftermiddagen blev det också, sen lade jag mig och stängde ögonen, tror jag somnade en sväng. Som ju väldigt sällan händer. Känt mig ensam, fast inte så farligt....

Av Annika - Måndag 8 jan 11:31

Kylan släpper inte! Stackars vovve? det går inte att ta en promenad i den här kylan. Jag orkar ju inte gå med honom heller.. Jag behöver också röra mig och få frisk luft. Ska prata med kuratorn nästa vecka om just hur mycket jag kan göra och belasta ...

Av Annika - Söndag 7 jan 15:10

God fortsättning på 2024. Ni som faktiskt läser min blogg har säkert märkt att det varit inläggsbrist. Jag sammanfattar det med några få ord: Kaos - mått väldigt dåligt psykiskt - bilproblematik och julledighet med firande. Om jag skulle...

Skapa flashcards