Direktlänk till inlägg 26 februari 2021

Sjukskriven

Av Annika - 26 februari 2021 19:52

Hade visst en blogg här redan, bortglömd verkar det som. Vilket som, här är jag, många år senare. Något visare, men just nu något trasigare.

Jag är 45, och idag känns det som jag mentalt är 10 år äldre. Å andra sidan, finns det en ålder på ens själ? Den anpassar nog ålder efter mående.

Sitter här och har Spotify på, lyssnar på ny musik, Spotify föreslår och jag ger förslagen en chans. Intressant kan det bli.

Livet slår knut på sig själv, igen. Funderar lite på vad som är själva meningen med motgångar i det här läget. Menar, var det inte nog med en missbrukande/alkoholdement far som dog för tidigt, diabetes typ 1, unipolaritet, en av bipolära polerna som är den aktiva, nämligen den depressiva, 2 sjuka familjemedlemmar i nuläget. Fy fasen och BAJS!!!!

Min privata situation gör att jag inte orkar med jobbet som fritidspedagog i nuläget. Sjukskrev mig en dag för 2 veckor sedan, fick en tid på öppenvården psykiatrin. Läkaren stirrade på mig när jag beskrev mitt liv och sa; Du har en rejäl livskris! En rättvis beskrivning tycker jag. Jag menar, ibland är det mer än man hanterar...

Dessa två veckor har gått och det enda jag gjort är att hantera min privata situation som innebär 2 sjuka familjemedlemmars väl och ve, planera dagarna för att allt ska fungera. Turer in till stan för besök hos diverse instanser nödvändiga för vår familjemässiga överlevnad.

Jag lade in om sjukskrivning hos försäkringskassan och några timmar efter hade jag en beviljad sjukpenning. Va? Ja jösses. Ersättningen är skit men det får vara så, tar jag inte hand om mig nu smäller det rejält.

Samtal med min chef idag resulterar i att jag hör mig säga att jag vill jobba på kontor... en tanke jag haft genom åren faktiskt. HR är inkopplad för rehabiliteringsplan, kanske kan de tillgodose min önskan. Vi hoppas det, för gå tillbaka till fritids och skolan känns idag inte möjligt. När jag sjukskrev mig var tanken att snart återgå, äh, 2 veckors vila räcker väl?! Mmmm... nej, inte.

I onsdags var jag till stan med min mamma och jag var helt slut när jag kom hem, huvudvärk och ont i magen. Ny erfarenhet för mig. Rädd för det mesta är jag i mina sämsta psykiska perioder men detta känner jag inte igen. Insikt; utmattning.

Jag har tagit fram mina akrylfärger. Målar mycket. Det ger mig lugn.

Mer tankar imorgon. Ha en skön kväll.

 
 
Ingen bild

Olle

2 mars 2021 10:17

Hej!

Jag jobbar med uppsökande kundtjänst för AFA Försäkring och såg att du skriver att du är sjukskriven.

Du kan ha rätt till ersättning från oss om du jobbar på en arbetsplats som har kollektivavtal (och 90% av alla anställda i Sverige täcks av kollektivavtal).

Här kan du läsa mer om vår sjukförsäkring: https://www.afaforsakring.se/privatperson/sjukforsakring/las-mer-och-anmal/

Ring oss på 0771-88 00 99 mellan 8-17 på vardagar så kan vi hjälpa dig vidare.
Du kan även kontakta oss via Facebook - https://www.facebook.com/afaforsakring

Vill du veta mer om uppsökande kundtjänst och hur vi hittade dig kan du läsa det här:
https://www.afaforsakring.se/om-afa-forsakring/uppsokande-kundtjanst/

Vänliga hälsningar
Olle
Afa Försäkring

Annika

3 mars 2021 10:35

Tack för info. Jag har koll och hoppas att det inte behöver gå så långt att ni behöver ta över efter 90 dagar. Jag hoppas vara tillbaka på jobbet då. Håll tummarna!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ute

Av Annika - Lördag 13 jan 12:30


Idag sa maken; Det blåser inte, vi eldar. Jag såg på honom; Passa på, ta sonen till hjälp. - Vill du inte ?tutta på?? - Jo, det kan jag göra, sa jag. Sen vilar jag. Han var nöjd med den lilla insatsen. Han är fantastisk! Jag har de sista dagarna,...

Av Annika - Fredag 12 jan 12:42

Precis! Idag är värsta dagen på väldigt länge. Vilade när jag kom hem från den vanliga turen med ungdomarna till bussen och vovve till dagmatte. Kom hem, lade mig. Orkade inte slappna av. Jag har tvättat en maskin tvätt, samtidigt vilade jag i soff...

Av Annika - Torsdag 11 jan 20:35

Ja så gick dagen idag också. Vi har slappat och vilat jag och vovven. En promenad på eftermiddagen blev det också, sen lade jag mig och stängde ögonen, tror jag somnade en sväng. Som ju väldigt sällan händer. Känt mig ensam, fast inte så farligt....

Av Annika - Måndag 8 jan 11:31

Kylan släpper inte! Stackars vovve? det går inte att ta en promenad i den här kylan. Jag orkar ju inte gå med honom heller.. Jag behöver också röra mig och få frisk luft. Ska prata med kuratorn nästa vecka om just hur mycket jag kan göra och belasta ...

Av Annika - Söndag 7 jan 15:10

God fortsättning på 2024. Ni som faktiskt läser min blogg har säkert märkt att det varit inläggsbrist. Jag sammanfattar det med några få ord: Kaos - mått väldigt dåligt psykiskt - bilproblematik och julledighet med firande. Om jag skulle...

Ovido - Quiz & Flashcards