Direktlänk till inlägg 4 december 2023

Godmorgon

Av Annika - 4 december 2023 09:26

4/12. 20 dagar kvar till julen. Jul börjar dock för mig 23/12. Uppesittarkväll med Bingolotto, uppdukat fika med lussebullar, pepparkakor och julgodis. Granen är klädd och alla tomtar placerade i huset. Dock har jag varje år en av bänkarna i köket med alla tomtar på. Kanske gör jag annorlunda i år. Kanske får tomtarna dela sig och bo på andra ställen i huset?

Julgodis! I år ska vi skippa Aladdinasken. Skräll på den! Jag gör några sorter, dottern vill kanske göra något. Dock får det räcka med mindre sorter. Saffransfudge, lakridsfudge och risbräck får det bli i alla fall. Någon sorts småkaka vill jag göra, inte klurat ut vilken än. För något år sedan gjorde jag lingonmarmelad, totalt misslyckad idé den. Jag gillar marmeladgodis, kanske skulle köpa lite till mig, ingen annan vill ha det. Lite att fundera på. En sort om dagen är min plan. Ett pepparkakshus större storlek och maken köpte en burk med små hus. Det ska sättas ihop och dekoreras. Förra året knaprade vovven på huset, så husen kanske får trängas på bänken med en del av alla tomtarna. Då blir det både och, en del tomtar stannar och en del får annat hem.

Julgranen höll på att utebli. Dottern som vanligen är oerhört noga med sånt, sa, det behöver vi inte ha. Frågade sonen om vi ska ha gran, svaret blev ett starkt JA! Så gran blir det, även i år. Mysfaktor på den.

Dagens kalenderöppning, lucka nr 4, även idag lite tråkig, en nagelklippare. Man kan avslöja på luckans utseende när det blir just nagellack, så imorgon blir det bättre utdelning på den.


Vi har en svarta tavlan i sovrummet. Vi gjorde en liten överst och en större längst ner på en vägg till barnen. Där ekar tomt nu. Köpte chalk pens på Temu i höstas och idag målade jag lite på den övre. Mysigt att måla. Kanske anfaller jag den stora delen också.


Maken jobbar hemma idag, imorgon åker han på jobbresa till på torsdag. Fy. Vill inte.

När dottern är i skolan passar jag på att koka ägg. Hon mår illa av lukten, så för att skona henne kokar jag när hon är borta. Hon gillar inte lukten av ägg när vi äter heller, det är lite begränsande. Vi har en äggkokare, praktiskt. 7 ägg åt gången tar den.

Som bilden på termometern visar, SVINKALLT!!!
Morgonpromenad uteblir. Vovves tassar klarar inte den kylan. Tack och lov bor vi så vi har en stor trädgård och han kan kila ut och kissa bara. Han gillar att ligga under täcket, så nu håller han antagligen sonen sällskap. Mysigt för dem bägge.

Vi har tack och lov en mindre vedspis i köket. Imorse märkte vi att cirkulationspumpen stängt av under natten. Det var iskallt inne. Nu börjar temperaturen stiga inne, men jag myser i köket.

Jag väntar på mitt paket från TEMU. Så här står det på min sida, något frustrerande. Sheinpaketwn har kommit i alla fall. Bl a innehållande ett vintertäcke till vovven och en röd liten fluga att ha på julafton. Så söt han kommer bli.

Nu mina vänner jag inte känner, önskar jag er en trevlig, om än väldigt kall dag!!!

Snälla skriv i kommentarerna om vilka julgodis ni har gjort eller köpt till julen. Vill ha idéer.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ute

Av Annika - Lördag 13 jan 12:30


Idag sa maken; Det blåser inte, vi eldar. Jag såg på honom; Passa på, ta sonen till hjälp. - Vill du inte ?tutta på?? - Jo, det kan jag göra, sa jag. Sen vilar jag. Han var nöjd med den lilla insatsen. Han är fantastisk! Jag har de sista dagarna,...

Av Annika - Fredag 12 jan 12:42

Precis! Idag är värsta dagen på väldigt länge. Vilade när jag kom hem från den vanliga turen med ungdomarna till bussen och vovve till dagmatte. Kom hem, lade mig. Orkade inte slappna av. Jag har tvättat en maskin tvätt, samtidigt vilade jag i soff...

Av Annika - Torsdag 11 jan 20:35

Ja så gick dagen idag också. Vi har slappat och vilat jag och vovven. En promenad på eftermiddagen blev det också, sen lade jag mig och stängde ögonen, tror jag somnade en sväng. Som ju väldigt sällan händer. Känt mig ensam, fast inte så farligt....

Av Annika - Måndag 8 jan 11:31

Kylan släpper inte! Stackars vovve? det går inte att ta en promenad i den här kylan. Jag orkar ju inte gå med honom heller.. Jag behöver också röra mig och få frisk luft. Ska prata med kuratorn nästa vecka om just hur mycket jag kan göra och belasta ...

Av Annika - Söndag 7 jan 15:10

God fortsättning på 2024. Ni som faktiskt läser min blogg har säkert märkt att det varit inläggsbrist. Jag sammanfattar det med några få ord: Kaos - mått väldigt dåligt psykiskt - bilproblematik och julledighet med firande. Om jag skulle...

Ovido - Quiz & Flashcards