Alla inlägg den 19 november 2023

Av Annika - 19 november 2023 13:50

Hela veckan har gått och jag har sett fram emot lördagen hela veckan. Svärdottern fyllde 18 i veckan och igår blev det firande här hemma. Önskemenyn blev verklig som det brukar här hos oss.
Fika: Gaffelkakor, kolakakor och sockerkaka med kaffe eller dricka.
Förrätt: Bruschetta
Huvudrätt: Chicken Nuggets och råstekt potatis med morotsstavar
Efterrätt: Daimpannacotta (bästa dotter gjorde den).
Före hjälptes vi åt att städa på nedervåningen också, så trevligt med nystädat hus och hem.
Firandet blev lyckat och vi hade så trevligt. Ulf och jag avslutade dagen med hela två filmer.

Idag kände jag ?baksmällan ? redan innan jag gick ur sängen. Herregud säger jag. Jag har inte vilat nog mycket och det betalar sig nu, idag och säkert imorgon. Jag har tur att slippa köra ungar till bussar på morgonen, vi kan ligga lite längre jag och vovven och gå promenad lite längre fram på morgonen. Ska bli skönt. Dottern gör sin första APL dag imorgon och börjar klockan 7. Jag ska hämta henne klockan 15. Är så spännande att höra hur hon får det.

Min egen vecka 47, alltså kommande vecka, är tom i kalendern. Mycket skönt, samtidigt så blir jag ju lite uttråkad.

Just idag känner jag mig ledsen och nere. Och otroligt hjärntrött. Jag ser inget slut på skiten, det är irriterande. Bara gilla läget är det, men jag blir ledsen och känner mig otillräcklig. Jag är ?värdelös? är inte en ovanlig känsla emellanåt när jag har sämre dagar. Idag är en sämre dag, men så är livet i stort för alla.

Utmattningssyndrom kan bli en hjärnskada och är då oåterkallelig, för vissa, och för vissa delvis. Man blir aldrig den man var innan. Vem är jag? Vem var jag? Vem blir jag? Jag vet inte? en omvärdering av sin person blir det, vare sig man vill eller inte. Jag måste ta nya beslut för min förmåga vad jag orkar, vill och kan, hela tiden.

Som sjukskriven i utmattningssyndrom är man inte ?Ledig?, man arbetar heltid med att bli frisk. För ja, det är ett arbete. Inte 40 timmar per vecka, utan 24/7 och 365 dagar om året. Det är slitsamt att veta att man inte orkar och att behöva planera sin dög så i detalj för att undvika hjärntrötthet.

Jag avslutar dagens inlägg med 2 bilder. En trevlig från igår och en tänkvärd, för oss alla!



Ovido - Quiz & Flashcards